Werken aan zelfdiscipline

Brug zelfdiscipline.jpgZelfdiscipline heb je nodig om dingen te bereiken. Wanneer je een uitdaging aangaat zoals bijvoorbeeld het veranderen van bepaald gedrag, heb je zelfdiscipline nodig om jezelf dat aan te leren. Soms moet je er nou eenmaal iets voor over hebben voordat je een doel kunt bereiken. Zelfdiscipline is dan essentieel. Het helpt je bepaalde voornemens waar te maken en zorgt ervoor dat je niet zo snel terug zal vallen in oude gedragspatronen.


Wat is zelfdiscipline nou eigenlijk? Discipline is het hebben van toewijding. Je bent gedisciplineerd wanneer je je ertoe kan zetten iets te doen, ook wanneer het eigenlijk even tegen je zin in is. Je hebt bijvoorbeeld veel discipline als je heel erg zin hebt in chocolade maar ook bezig bent met afvallen en er dan toch voor kiest een appel te eten in plaats van een reep chocolade. Dat is een blijk van zelfdiscipline. Of toch gaan hardlopen ondanks dat het regent en je eigenlijk heel erg moe bent. Of toch even de tijd neemt om die lastige telefoontjes af te handelen terwijl je er tegenop ziet.

Wanneer je je zelfdiscipline wilt verbeteren, is het zaak dat je precies weet wat je wilt verbeteren en hoe dat er dan voor jou uitziet. Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Maak voor jezelf duidelijk wat voor jou de uitkomst zal zijn en waar je de discipline voor nodig hebt. Wanneer je helder hebt wat het jou op kan leveren, zorgt dit voor een goede stimulans eraan te beginnen en het met succes te volbrengen.

 

"Discipline is de brug tussen je doelen en het bereiken daarvan"


Tips voor het verbeteren van zelfdiscipline


1. Zorg voor regelmaat
Wanneer je geen structuur in je leven hebt, is het lastig je aan een planning te houden. Probeer daarom zo veel mogelijk op de zelfde tijd naar bed te gaan, op te staan, te eten en te bewegen. Hetgeen je graag in wil passen in je leven kun je ook het beste op vaste tijden doen. Plan er bijvoorbeeld standaard een half uurtje voor op een gezette tijd.

2. Maak je iedere ochtend je dagplanning. Noteer hier precies wat je die dag gaat doen en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Zeker als je net begint is dit een handige tool om niet te ‘smokkelen’. Bekijk elke dag je agenda, schema, deadlines en to-do lijst. Stel voor het begin van iedere werkdag je prioriteiten vast.

3. Train je discipline dagelijks door kleine dingetjes te doen die je eigenlijk niet leuk vind. Bijvoorbeeld de vaatwasser gelijk in- en uitruimen, gelijk opstaan als je wekker gaat, dingen gelijk opruimen, gelijk dat telefoontje plegen wat je eigenlijk niet leuk vind etc. Dit traint je discipline en je raakt eraan gewend soms iets over te moeten hebben voor het bereiken van een belangrijker doel.

4. Houd je progressie bij. Hoe vaak is het me al gelukt om ander gedrag te vertonen? Wat leverde het me op dat moment op? Ben je aan het afvallen; hoeveel kilo ben je al kwijt? Meer tijd voor de kinderen; Hoeveel dagen is dat al gelukt? Op deze manier kunnen je de vooruitgang zien, waardoor de discipline om het langer vol te houden makkelijker op te brengen is. Vier ook elk succes dat je boekt. Wanneer je trots kunt zijn op jezelf, beloon jezelf dan ook waardoor je het leuk houd voor jezelf.

5. Houd bij hoe lang je nu daadwerkelijk over één van de taken waar je zo tegenop zag gedaan hebt. Je zult ziet dat dat eigenlijk best wel meevalt. Je motiveert jezelf zo en relativeert wat je er ‘allemaal wel niet voor over moet hebben’.

6. Hanteer de twee-minuten-regel: Als iets minder dan twee minuten kost, doe het dan direct: hetzelfde papier of dezelfde taak nog een keer door je handen laten gaan duurt langer.

Wanneer je je dromen nastreeft, tap je uit een onmetelijke bron van energie en enthousiasme. Zolang je weet dat je daar naar toe werkt, ben je gemotiveerd om je gedrag te veranderen. Je maakt progressie en geniet hiervan. Je komt in een positieve spiraal. Omdat zelfdiscipline kweken niets anders is dan een nieuwe gewoonte aanleren, zul je moeten blijven oefenen tot het ‘eigen’ wordt. Zet daarom door en houd je nieuwe patronen minimaal een maand vol.

* BOEKENTIP
Wilskracht De Herontdekking Van De Grootste Kracht Van De Mens
Auteur: Roy F. Baumeister

De Ontdekkingsplaats © Rupz | Inloggen beheerder