Niet zo bedoeld, wel zo gevoeld

interpretatie afgeronde hoeken.pngDat mensen elkaar raken, dat is vanzelfsprekend. Hoe het geïnterpreteerd wordt, verschilt per persoon. Dit maakt dat de intentie van jouw woorden, uitingen soms anders opgepakt worden dan dat je ze bedoeld. Tijdens een training bespraken we het onderwerp conflicthantering. Ik vroeg een deelnemer zijn ervaring te delen met conflicten. Hij toonde direct weerstand en vond het pijnlijk dat hij ‘als eerste’ zijn ervaring moest delen, hij pakte het op als een belediging. “Waarom moet ik eerst, denk je soms dat ik zoveel ervaring heb met conflicten?”. Ik schrok hier even van, want het was totaal niet mijn bedoeling om hem dat gevoel te geven. Sterker nog, ik heb er nog geen moment bij nagedacht dat hij weleens veel conflictsituaties meegemaakt zou kunnen hebben. Het was wel meteen een mooi voorbeeld van hoe een conflict dus kan ontstaan. Ik heb het dan ook direct open gebroken en het als voorbeeld kunnen gebruiken.

 

Interpretatie
Maar wat gebeurt er nou in zo’n situatie? Hoe kunnen onschuldige woorden toch kwetsend overkomen op de ander? Wanneer we met iemand in gesprek zijn, raken we elkaar met woorden. Soms raken we elkaar liefdevol in het hart, andere keren raken we elkaar op zere plekken. Zo kunnen de liefste woorden alsnog omgezet worden in messteken. Dit komt door de interpretatie van deze woorden. Interpretatie is letterlijk een persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming. Je neemt iets waar, ziet iets, hoort iets, voelt iets, ruikt iets, oordeelt hierover en geeft het jouw persoonlijke betekenis. Zo kunnen drie verschillende mensen eenzelfde tekst lezen en er drie verschillende interpretaties op na houden.


Woorden, lichaamstaal en stemgebruik

Elkaar raken, kwetsen, opvrolijken, beangstigen, geruststellen, dit alles kan in woorden zitten en in de intentie die je mee zendt. Communicatie bestaat voor 55% uit lichaamstaal, 38% uit stemgebruik/intonatie en slechts 7% uit de woorden die we gebruiken. Zo heel veel invloed lijken de woorden dan niet te hebben. Zodra iemand gewend is dat een bepaalde intonatie of lichaamstaal betekent dat de woorden slecht bedoeld zijn, zal dit zo ook overkomen. Wanneer we vastlopen in een gesprek hoeft dit dus niet altijd aan de woorden te liggen die je kiest, maar kan ook aan de houding liggen of aan de intonatie. Hier kun je mee spelen als je merkt dat bepaalde onderwerpen gevoelig liggen bij de ander.

 

Houd het dicht bij jezelf
Vaak geven wij andere de schuld van ons gekwetst voelen. Met sommige woorden of lichaamstaal kun je daar natuurlijk niet omheen. Toch zijn er ook momenten waarop we gekwetst worden omdat we deze uitingen op onze eigen manier interpreteren. We hebben er een bepaald gevoel bij. Jij wordt zelf geraakt in jouw stuk. Wanneer je je daar bewust van kan worden, kun je in een gesprek wegblijven van verwijten. Houdt het dicht bij jezelf en stel vragen als; ‘Wat raakt mij hier nu?’ , ‘Komt deze houding mij bekend voor’? , ‘Welke intentie klinkt door in het gesprek?’ , ‘Wat wil ik bereiken en hoe kunnen we dat daadwerkelijk ook bereiken?’. Zo houd je het dicht bij jezelf en blijf je bewust van je eigen interpretaties en filters. Deze heeft iedereen opgebouwd in een leven vol ervaringen, confrontaties, omgang met andere mensen en leerprocessen. Als het uitgangspunt samenwerken is en dat voel je aanwezig van beide partijen dan ben je al een heel eind.

De Ontdekkingsplaats © Rupz | Inloggen beheerder