Berusten in onrust

Rust onrust afgeronde hoeken.png

Je begeeft je in een wachtkamer, het wachten duurt langer dan gedacht. Of je staat in de rij bij een supermarkt en de oude dames voor jou staan nog even te kletsen voordat ze het nodig vinden om hun portemonnee te trekken voor het afrekenen. Dagelijks hebben we te maken met ‘wachttijden’. Een ongeduldig gevoel hierbij kan stress brengen, irritatie en daardoor een minder fijne beleving van het moment. Hoe ga jij hier mee om? Heb je een manier om het op zo’n moment toch prettig voor jezelf te maken? Zonder de tijd weg te kijken?

 

Nu ik zelf 38 weken zwanger ben wordt mijn geduld ook op de proef gesteld…ik ben zo nieuwsgierig, alles staat klaar en mijn lichaam begint ook zo nu en dan tegen te stribbelen. Tijd om te bevallen zou je zeggen. Toch is er een reden waarom het nog niet zo ver is. Zonder de precieze reden te weten, kan ik hier wel mijn rust in vinden. In dit geval bepaald mijn kindje zelf wanneer hij zo ver is. Mijn ‘wachttijd’ ligt in andermans handen en het is aan mij hoe ik daar mee omga. Wat mij helpt mijn rust hierin te bewaren is te vertrouwen op wat komen gaat. Doordat ik mijn zwangerschap voldraag heeft mijn kindje straks een goede start. Mijn lichaam geeft blijkbaar nog voldoende voedingstoffen om mijn baby te voorzien. Prachtig toch? Dat ik zelf wil dat het sneller gaat is als je het zo bekijkt best egoïstisch. Behalve dan dat ik nieuwsgierig blijf, maakt het wachten dat ik er met steeds meer verlangen naar uitkijk in plaats van dat ik met onrust in mijn lijf rondloop.

 

Wat levert het je op?

Ongeduldig zijn en toch de rust willen bewaren? Wanneer je hiertoe is staat bent maak je het leven weer een stukje meer ontspannen voor jezelf. Het zorgt ervoor dat je je energie beter verdeeld en deze inzet voor dingen waar je ook energie van terugkrijgt. Je voelt je minder opgejaagd en/of nerveus. Het leven wordt nog leuker!

Hoe bewaar ik rust wanneer mijn geduld op de proef gesteld wordt?

Denk aan de laatste situatie waarin jouw geduld op de proef gesteld werd. Dit kan bijvoorbeeld zijn in een supermarkt, in de auto, wachtend op een belangrijk telefoontje, een afspraak die later kwam, kan van alles zijn.
Wat gebeurde er tijdens het wachten in je lijf? Hoe voelt onrust voor jou?

Welke gedachten kwamen er in je op? Was je nog in het moment?

Hoe voelde je je toen het wachten over was?

Onrust ontstaat vaak als we het idee hebben dat we nog iets ‘af moeten maken’. De boodschappen moeten afgerekend want daarna moeten we snel koken, de file zit in de weg omdat je op tijd op een afspraak dient te verschijnen, het telefoontje is belangrijk voor de keuzes die je daarna gaat maken. De onrust in het moment houdt stand wanneer je je zorgen maakt om het vervolg.

Om rustig te blijven dien je in eerste instantie te accepteren dat je je zo voelt.
Merk op wat er in je lijf en je hoofd gebeurt.
Relativeer de situatie en de gevolgen.
Ga op onderzoek uit wat voor jou op dat moment een fijne afleiding biedt. Denk aan een korte meditatie, naar een foto kijken van een geliefde, door contact te maken met mensen om je heen, door even weg te dromen, denk aan iets waar je heel erg naar uitziet. Of misschien word je rustig van een bepaalde geur. Zorg dan dat je deze bij de hand hebt in de vorm van bijvoorbeeld een geurend flesje olie in je tas.
 Probeer eens uit wat voor jou werkt.
Laat hierna de situatie los. Laat de onrust los en voel de energie weer stromen door je lichaam. Besteed het aan de fijne momenten in je leven.

De Ontdekkingsplaats © Rupz | Inloggen beheerder